email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Monday, July 9, 2007

Harta yang haram

Islam tidak melarang seseorang itu dari mencari penghasilan malah Agama Islam menitik beratkan pencarian itu hendaklah dari sumber yang halal.

Firman Allah s.w.t

يأيها الناس كلوا مما فى الأرض حلالا طيبا ولا تتبعوا خطوات الشيطان إنه لكم عدو مبين

Maksudnya: Wahai sekalian manusia,makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu

(Surah Al Baqarah :168)

Firman Allah s.w.t

يأيها الذين ءامنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل إلا أن تكون تجارة عن تراض منكم

Maksudnya:Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu saling makan harta sesama kamu dengan jalan yang batil,kecuali dengan jalan yang berlaku dengan redha sama redha di antara kamu

(Surah An Nisa': 29)

Firman Allah s.w.t

وكلوا مما رزقكم الله حلالا طيبا واتقوا الله الذى أنتم به مؤمنون

Maksudnya:Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah s.w.t telah berikan rezeki kepada kamu,dan bertakwalah kepada Allah s.w.t yang kamu beriman kepadaNya.

(Surah Al Maidah:88)


Namun pelbagai ancaman yang telah Allah s.w.t janjikan kepada mereka yang memperoleh hasil daripada wang yang haram.

-Ayat ancaman daripada Allah s.w.t pencipta sekelian alam kepada pemakan riba di rakamkan menerusi FirmanNya:

فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله

Maksudnya:“Jika kamu sekalian tidak mengerjakan(meninggalkan sisa riba), maka izinkanlah dengan peperangan dari Allah dan RasulNya.”
(Surah Al-Baqarah: 279)

Manakala banyak hadis ancaman kepada mereka yang meperoleh hasil daripada harta yang haram

Sabda Baginda Nabi Muhammad s.a.w:

لا يدخل الجنة لحم نبت من سٌحت

Maksudnya:"Tidak masuk syurga bagi daging yang tumbuh dari harta yang diusahakan dengan jalan yang haram" [hadis riwayat Ibn Hibban]

Sabda Baginda s.a.w lagi :

كل لحم نبت من سحت فالنار أولى به

Maksudnya:“Setiap daging yang tumbuh dari yang haram, maka api neraka lebih utama baginya.”[hadis riwayat Tirmizi]

Dan banyak lagi hadis ancaman kepada mereka yang memperoleh hasil daripada harta yang haram.Justeru itu tumpuan saya pada kali ini adalah:

Bagaimana caranya seseorang yang ingin bertaubat daripada penghasilan harta yang haram??


Penghasilan yang haram itu tidak kira sama ada harta hasil daripada jual beli yang diharamkan, ataupun pembayaran manfaat yang diharamkan, mahupun memakan harta orang ramai secara batil seperti wang hasil daripada penjualan arak, mayat, khinzir, penzinaan, bai gharar , mulamasah. munabazah, rampasan, mencuri, penipuan, rasuah, riba, perjudian dan sebagainya.


Persoalan yang mungkin kita timbulkan adalah

- Adakah dengan cara memusnahkan harta tersebut kerana harta itu adalah harta yang haram??

- Adakah dengan cara membelanjakannya sebagaimana wang yang lain sehingga habis kemudian bertaubat??


Menjawab persoalan ini saya nukilkan kalam Imam Al Ghazali yang saya ambil dari kitab Al Majmuk karangan Imam Nawawi rahimahullah.(ms 428 Cet. Maktabah Al-Irsyad jilid 9)


إذا كان معه مال حرام وأراد التوبة والبراءة منه – فان كان مالك معين – وجب صرفه إليه أو إلى وكيله،فان كان مييتا وجب دفعه إلى وارثه،وإن كان لمالك لا يعرفه ويئس من معرفته فينبغى أن يصرفه فى مصالح المسلمين العامة،كالقناطر والربط والمساجد ومصالح طريق مكة،ونحو ذلك مما يشترك المسلمون فيه،وإلا فيتصدق به على فقير أو فقراء.....


Maksudnya:Sekiranya terdapat pada seseorang itu harta yang haram dan ingin bertaubat dan melepaskan dirinya daripada harta haram tersebut – Maka sekiranya harta tersebut ada pemilik tertentu – Wajib di pulangkan kepadanya atau kepada wakilnya,manakala sekiranya pemilik tersebut telah meninggal dunia wajib wang tersebut diserahkan kepada warisnya,dan sekiranya harta tersebut adalah milik orang yang tidak dikenali dan sukar untuk mengenalnya maka hendaklah wang tersebut di berikan untuk maslahah kepentingan muslimin secara keseluruhannya,seperti membina jambatan, kubu, masjid,dan membetulkan jalan-jalan di Mekah,dan yang seumpamanya untuk dikongsi bersama oleh kaum muslimin dengan benda tersebut,dan sekiranya tidak berbuat demikian maka hendaklah disedekahkan kepada faqir atau miskin….

Tambahan daripada itu Imam Nawawi rahimahullah mengatakan:

أنه لا يجوز إتلاف هذا المال ورميه فى البحر،فلم يبق إلا صرفه فى مصالح المسلمين

Maksudnya :Sesungguhnya tidak boleh dimusnahkan harta yang haram tersebut dan dicampakkanya ke dalam laut,maka tidak lah tinggal kecuali dibelanjakan untuk kepentingan muslimin.

Apa yang boleh kita simpulkan disini adalah:

Sekiranya seseorang yang ingin bertaubat dan mahu membersihkan dirinya daripada penghasilan harta yang haram apakah yang harus dilakukan?

-Jika harta tersebut diketahui pemiliknya maka hendaklah dipulangkan kepadanya atau melalui wakilnya.Sekirnya pemilik harta tersebut berada di tempat lain bolehlah harta tersebut disimpan atau dikirimkan kepada wakilnya.

-Sekiranya pemilik tersebut sudah meninggal dunia hendaklah harta tersebut diserahkan kepada warisnya.

-Sekiranya harta tersebut tidak diketahui pemiliknya hendaklah di belanjakan untuk kepentingan muslimin bersama seperti membina jambatan,sekolah,masjid dan sebagainya.

Sebelum saya mengakhiri posting kali ini.Saya ingin menyatakan sebenarnya tajuk ini terlalu besar dan luas untuk dibahaskan.Banyak persoalan akan timbul dari tajuk ini antaranya:

-Bagaimana sekiranya harta tersebut bercambah atau ada hasilnya??
-Bagaimana pula sekiranya harta tersebut adalah berbentuk benda seperti rumah,kereta dan sebagainya??

-Seseorang muallaf yang hasil pencariannya sebelum ini adalah dari perjudian 100% bagaimana wang yang ada pada dirinya??

-Seseorang muallaf memiliki kilang arak dan ladang ternakan babi,bagaimana pengurusan harta dan baki penghasilannya??

-Apakah yang harus dilakukan oleh anak sekiranya dia tahu bahawa penghasilan orang tuanya adalah dari sumber yang haram??

Dan banyak lagi persoalan yang boleh ditimbulkan dari pengurusan harta haram ini.Bak kata orang "Boleh buat satu buku".Namun,sebenarnya fokus saya kali ini adalah kalam Imam Ghazali dan kalam Imam Nawawi rahimahumullah tentang masalah ini.

Sekian posting untuk kali ini..teguran anda saya hargai

Wallahu A'lam

No comments: