email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Wednesday, April 29, 2009

teruskan menulis

Teruskan menulis
Kali ini saya berpuas hati dengan penulisan subulassalam.Beginilah yang saya inginkan.

Apabila enta memperkatakan seperti artikel http://subulassalam.blogspot.com/2009/04/aku-bukan-wahabi.html


Sudah tentu orang awam tidak boleh dan belum mampu berbuat sebagaimana yang enta katakan.Untuk orang seperti enta dan pelajar penuntut ilmu di sini tiada masalah.Tapi kalau enta suruh orang awam tengok dalil seperti perkataan enta

[Jgn lupa statekan apa-apa yg diajar tgk dulu, yang betul dengan syara’ ambil, yang salah jangan pakai. Yg aku cite ni yg ni yg terbaik aku ada. Bila ada org ajar macam lain, tengok dalil dia. Ambil yang lebih sahih. Kedepankan jika aku jmpa yang lebih kukuh, kita ambil yg lebih kukuh, tinggalkan apa yang tidak jelas.]


Sekali lagi saya katakan.Tidak semua orang mahir macam enta dalam menentukan dalil.Jika tidak, orang yang tidak tahu akan terus mengatakan enta wahabi kerana sering menimbulkan masalah khilafiah dan rujuk dalil,lihat dalil kuat dan lebih sahih,kaji dsb.Syeikh bukan semua orang mampu melihat dan mengkaji Syeikh.


Sebab itu dua artikel saya sebelum ini ingin meminta dan lebih memaksa enta untuk membezakan terlebih dahulu orang awam dan penuntut Ilmu.


Klasifikasikan kepada siapa enta mahu bercakap kalau bukan untuk bacaan umum Kalaulah orang awam baca artikel enta suruh kaji dan ambil dalil kuat melalui artikel enta akan jadi salah faham .Jika tidak, enta akan terus dilabel wahabi.

Apapun Jazakumullah khair.


Baiklah,
Saya menantikan penulisan sambungan kiriman rakan enta dari UDM.

No comments: