email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Wednesday, April 29, 2009

Sembang-sembang

Sembang-sembang dengan sohib http://subulassalam.blogspot.com/

Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/

Yang pertama enta kene paham apa itu ijtihad..enta telah salah paham dalam erti kata ijtihad dan apa erti kata taqlidAna dapati jawapanya di dalam buku (الوجيز في أصول الفقه) karangan karangan dr abdul karim zaidan cetakan muassasah risalah muka410 “berbeda ulama dalam membolehkan mengikut(تقليد) pada hokum syarak dan berpendapat sebahagian golongan bahawa boleh bertaqlid pada yang tidak mampu dan haram bagi orang yang mampu mengenali hokum, dan ini adalh qaul yang paling rajih”

Ahsanta dalam pengambilan kalam di atas,

Tapi kenapa enta tidak memerhatikan boleh bertaqlid pada yang tidak mampu dan haram bagi hak Al-Mujtahid Al-Qadir dan inilah qoul yang rajih.


Bagi orang awam,mereka hendaklah mengikut mana-mana mazhab sehinggalah mereka telah mencapai suatu tahap mampu meneliti hujjah dan dalil-dalilnya.Bermakna tidak semua orang mampu mengistimbat hukum dan membuat ijtihad.Si jahil tahap maksima jika melakukan ijtihad tanpa kelayakan telah melakukan suatu jenayah.


Manakala "haram bagi hak Al-Mujtahid Al-Qadir " inilah golongan yang saya katakan Al-Mujtahid.


الملاحظة :
 ان النص المتقدمة هى من شروط المجتهد المطلق أى الذى يجتهد فى كل أبواب الفقه ومسائله .
أما المجتهد فى نوع خاص من المسائل أو باب خاص من أبواب الفقه فلا يضره جهله بما لا تعلق له بهذا النوع أو باب الخاص, ويكفيه أن يكون عارفا بما يتعلق بتلك المسألة وما لا بد منه للإجتهاد فيها.
أما المجتهد المقيد وهو مجتهد المذهب الذى لا يعدو مذهب إمام خاص وهو المتمكن من تخريج الوجوه أى الأحكام على نصوص امامه فى المسائل و فليس عليه غير معرفة قواعد امامه و عليه أن يراعى فيها ما يراعيه المجتهد المطلق فى أدلة الشرع.
أخينا ,
انتبه, ليس كل منا قادر عن الاجتهاد بل أكثر منا العاجز عن الاجتهاد. ولهذا ماذا نفعل ؟
افتح كتب الذى تكلم فيه فى صفحة تاليه 412 - الوجيز فى أصول الفقه

Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/


Ini menunjukan haram untuk ikut-ikut pada masalah yang muqallid mengetahui tentang hukum tersebut apatah lagi jika ijtihad itu bertentangan dengan nas dan sunnah..muqallid boleh dan mampu menilai dalil-dalil dari ijtihad ulamak adakah ia bersuaian dangan kehendak al quran atau tidak.


Berkatanya lagi..
Ana tak bermaksud untuk menafikan para imam-imam mujatahid dalam meletakkan hukum tapi sebagai muqallid berhak untuk mengetahui manakah hujjah yang lebih tepat dan lebih jelas mengenai hukum tersebut..begitu juga mengapakah kita belajar fiq muqarran (perbandingan fiq)?? Adakah kita lebih alim dari ulamak untuk mentarjihkan sesuatu qaul?? Adalah huraian yang kita mahukan dari padangan ulamak mengenai hukum tersebut..

Saya setuju bahawa kita tidak boleh mengikut sesuatu masalah yang bertentangan dengan nas dan sunnah tetapi menyalahkan imam mujtahid merupakan suatu kesalahan kerana itu adalah ijtihad mereka.Silakan sahaja untuk mempelajari feqh muqaran dan melihat dalil-dalil yang rajih.Persoalan adakah kita lebih alim dari ulamak untuk mentarjihkan sesuatu qaul sudah tentu saya katakan saya dan enta tidak layak mentarjihkannya.Silakan juga melihat huraian dan pandangan ulamak berhubung hukum tersebut.Perlu diingatkan,walaupun demikian pintu ijtihad tidak pernah ditutup dan tidak boleh tertutup.

Kenalilah kelayakan dan syarat –syarat yang diperlukan untuk melakukan ijtihad.Perlu diingatkan juga,tidak boleh sewenang-wenangnya membuka pintu ijtihad untuk diri yang tidak berkelayakan sebagaimana kes astora jabat dan aminah wadud yang enta utarakan.Samalah halnya dengan kita apatah lagi orang awam, kerana tidak semua mereka bijak macam enta.


Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/
Kata ana dalam blog ana
[Jgn lupa statekan apa-apa yg diajar tgk dulu, yang betul dengan syara’ ambil, yang salah jangan pakai. Yg aku cite ni yg ni yg terbaik aku ada. Bila ada org ajar macam lain, tengok dalil dia. Ambil yang lebih sahih. Kedepankan jika aku jmpa yang lebih kukuh, kita ambil yg lebih kukuh, tinggalkan apa yang tidak jelas.]
(huraian ana)
Ana maksudkan di sini adalah kita hendaklah lihat pada hujjah yang lebih jelas dalam menilai sesuatu hukum adakah sama yang mcm Allah dan rasul mahukan atau tidak..
Dan janganlah kita bermuqallid sahaja tanpa merujuk kepada Al quran dan assunnah
,, jika ulamak membicara kan perkara yang tidak jelas hendak kita meninggalkan perkara tersebut dan ikut pendapat ulamak yang jelas dan sesuai ddengan kehendak al quran dan sunnah 

Hati-hati, tidak semua orang mampu melihat hujjah yang lebih jelas dalam menilai semua hukum sebagaimana yang Allah kehendaki.Kalaulah tidak diperhatikan dengan teliti enta katakan. "tengok dalil dia. Ambil yang lebih sahih. Kedepankan jika aku jmpa yang lebih kukuh, kita ambil yg lebih kukuh, tinggalkan apa yang tidak jelas" di sini akan menimbulkan satu fahaman baru sama ada fahaman tarjih ataupun talfiq mazhab.Semua orang berpotensi untuk menjadi hakim,tetapi sekiranya orang yang tidak mempunyai ilmu jika menjadi hakim akan menjadi hakim yang jahil.

Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/
…tapi kita lihat al imam annawawi tokoh dalam mazhab syafie..apa bila nawawi dalam syarah soheh muslim sebenarnya yang lebih kuat adalah mazhab yang berpendapat wajib berwuduk jika makan daging unta itu di sokong oleh hadith-hadith yang soheh…lihattt sedangkan al imam an nawawi tokoh mazhab syafie 

Enta suruh saya lihat masalah kilaf antara pendapat Imam Nawawi dan Imam Syafie di dalam mazhab Syafie.Sudah lama saya lihat.Saya rasa tidak perlu saya menerangkannya.Cukuplah sekadar saya minta enta buka apa yang di namakan Al-Azhar , apa yang di sebut Ashab,Asoh,Alal Muktamad Ala Aujuh dan sebagainya.


Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/
Bila kita tak paham perkara ini kita akan beranggapan semua yang di sebut oleh ulamak mesti betol..memang ada yang di sebut oleh ulamak mungkin betul dan mungkin salah..mungkin bab itu boleh paham 2 atau 3 cara..tapi ada bab dalam suatu kes itu telah bercanggah dengan hadith ketika itu kita katakan mudahan Allah memberi pahala kepada ulamak itu kerana telah berijtihad tetapi kita tak boleh tinggalkan hadith nabi SAW..

Siapa kata dalam masalah ini mereka meninggalkan hadis.Ulama kita ini berhujjah bersandarkan Al-Quran dan Sunnah.Ingin mengatakan mereka terlepas pandang hati-hati dengan lidah.Masalah yang enta utarakan tadi Imam Syafie dan Imam Nawawi kedua-duanya mempunyai sandarannya.Jika enta katakan Imam Syafie salah dan tidak betul dalam ijtihad di atas, maka enta salah,Jika ingin katakan Imam Nawawi juga begitu, enta juga salah.Kita tidak katakan kedua-duanya Imam ini salah dalam ijtihad mereka.Tidak semestinya ia menjadi satu kesalahan sebagaimana peristiwa rombongan sahabat ke Bani Quraizah.
 
Ketika itu Rasulullah s.a.w berpesan agar semua rombongan menunaikan solat asar di tempat Bani Quraizah.

Perjalanan yang begitu jauh tidak memungkinkan mereka untuk solat asar kerana waktu asar akan habis.Disini para Sahabat r.anhum ajma'in berpecah kepada dua pendapat.Sekumpulan menunaikan solat Asar di pertengahan perjalanan (seakan-akan mereka ini menentang perintah Baginda s.a.w).Sekumpulan lagi tetap menunaikan solat asar di sana walaupun telah masuk waktu maghrib (seakan-akan mereka menentang perintah Allah kerana membuat solat asar diwaktu maghrib).

Setelah mereka kembali ,ternyata kedua-dua pihak adalah betul kerana Rasulullah s.a.w tidak menyalahkan mana-mana pihak.Jika tidak pasti dan wajar sahaja Rasulullah s.a.w membetulkannya.

Kita melihat juga siapakah ulama yang berbicara.Tapi kalau macam saya yang berbicara,ulama pun bukan,ilmuan pun bukan,tentulah banyak silapnya,tidak tahu pula kalau enta Syaikhuna yang berbicara.


Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/
Huraian ana
1. adakah masalah khilafiyyah furu’ tidak boleh di perbindangkan??
Jawapan ana.. sepertimana di atas
Imam asyukani ada sebuah kitab yang baik iaitu sailul jarrar “jika kita tak boleh menegah perkara khilafiyyah akan terhalang lah amr’ bil ma’ruf wannahyu anil mungkar”

Betullah tu,silakan sahaja untuk membandingkannya.Imamuna Imam Syafie sendiri merupakan salah seorang anak murid Imam Malik tetapi Imam Syafie mengasaskan mazhab yang lain.Kita tidak lihat mereka menyalahkan antara satu dengan lain.Kedua-duanya betul.

Berkata sohib http://subulassalam.blogspot.com/

2 adakah ulamak tidak melakukan dosa tidak melakukan silap???..
…..Sehingga akhir ayat

Saya katakan ini semua bukan menunjukkan bahawa kita boleh mendakwa Imam-Imam Mujtahid seperti Imam Syafie terlepas pandang mana-mana hadis dan tidak mengetahui sumbernya adalah mustahil.Untuk mengatakan mereka tiada dosa atau tidak melakukan silap enta sudah jelaskan dalam ayat yang panjag.Saya pun tahu ayat-ayat dan hadis-hadis itu.Cuma beradabnya kita tidak selayaknya menyalahkan mereka berijtihad.Melihat,meneliti dan mengkaji silakan sahaja.Jangan mencabar,menghina mahupun mengkritik kekasih-kekasih Allah.Hati-hati!!

Cukuplah sekadar ini..panjang sangat nanti ..subulassalam goodluck for your exam kita sambung lagi insyaAllah ..maaf salah silap.. jom study. Salam hormat wassalam



No comments: