Sucinya wanita yang haid dan pergaulannya serta aktiviti hariannya di rumah
Saidina Anas r.a berkata :
و يسألونك عن المحيض قل هو أذى )[2])
( فاعتزلوا النساء في المحيض ولا تقربوهن حتى يطهرن )[4]
Makan dan minum wanita yang haid bersama suaminya
( كنت أشرب وأنا حائض ثم أناوله النبي صلى الله عليه وسلم فيضع فاه على موضع فمي فيشرب,وتعرق العرق وأنا حائض ثم أناوله النبي صلى الله عليه وسلم فيضع فاه على موضع فمي)[6]
Maknanya: : aku sedang minum ketika aku sedang haid, lalu Baginda Nabi s.a.w mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulut baginda s.a.w pada tempat aku meletakkan mulutku dan meminumnya dan bercampurlah bekas minuman dan ketika itu aku sedang haid, lalu Baginda Nabi s.a.w mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulut baginda s.a.w pada tempat aku meletakkan mulutku.
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa makan dan minum bersama suami ketika isteri sedang haid adalah dibolehkan. Haid itu tidak menjadikan wanita yang berada dalam keaadaan haid najis sehingga tidak boleh menyediakan makanan dan minuman untuk suaminya.
2) Dari Abdullah bin saad berkata :
Wanita yang haid membasuh,menyikat kepala suaminya serta berkhidmat untuk suaminya.
(كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يدني إليَ وأنا في حجرتي, فأرجل رأسه وأنا حائض)[9]
Maknanya:Rasulullah s.a.w berkata kepadaku : Ambilkan aku الخمرة (kain yang digunakan untuk meletakkan muka ketika sujud) dari masjid lalu aku berkata : aku sedang haid. Rasulullah s.a.w bersabda : Haidmu itu bukan pada tanganmu.
Wanita yang haid mengambil baju yang bersih ketika haid
Dari Ummu Salamah r. a katanya
(بينما أنا مضطجعة مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في الخميلة إذ حضت فانسللت فأخذت ثياب حيضتي فقال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم أنفست قلت نعم فدعاني فاضطجعت معه في الخميلة)[11]
Maknanya:Ketika aku sedang berbaring bersama Rasulullah s.a.w dalam satu selimut, tiba-tiba aku haid, lantas aku keluar secara perlahan-lahan untuk mengambil pakaian khas semasa haid. Rasulullah s.a.w bertanya kepadaku: Apakah kamu sedang haid? Aku menjawab: Ya. Baginda memanggilku lalu aku berbaring lagi bersama baginda dalam satu selimut.
Hadis ini menunjukkan bahawa sunat bagi seseorang wanita mengambil pakaian yang khusus ketika haid selain dari pakaiannya yang biasa
( فاعتزلوا النساء في المحيض ولا تقربوهن حتى يطهرن )[12]
Abdullah bin Saad r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w :
Istimta` dengan apa yang di bawah izar akan mengundang kepada jimak maka ianya diharamkan
Hadis Nukman bin Basyir r. a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
Maknanya:seperti penggembala yang menggembala di sekitar kawasan larangan, maka kemungkinan besar binatangnya akan memasuki kawasan tersebut
Bersesuaian dengan kaedah feqhiah yang berbunyi:
Maknanya:
Kawasan larangan adalah dihukumkan apa yang menjadi kawasan larangan
: هو المحيط بالحرام الحريم
Termasuk dari kaedah ini ialah
وحرم الإستمتاع بما بين السرة والركبة في الحيض لحرمة الفرج
Haram istimta` di antara kawasan pusat dan lutut ketika haid kerana haramnya faraj ketika haid
Penjelasan : Berdasarkan hadis Nukman bin Basyir r.a itu tadi dengan mengambil kaedah di atas mengharamkan istimta` di antara kawasan pusat dan lutut sebagai mengambil langkah berhati-hati dikhuatiri dari terlanggar larangan untuk tidak boleh bersetubuh ketika haid
Dibolehkan suami istimta` dengn isterinya yang haid selain dari kemaluannya (faraj)
Walaupun suami diharamkan untuk menyetubuhi isterinya ketika haid namun mereka dibolehkan untuk istimta` (berseronok) dengan isteri mereka selain daripada menyetubuhinya.
Dari Saidatina Aisyah r.a berkata:
Imam Nawawi rahimahullah berkata[17] : Ulamak bersepakat bahawa halal menggauli isteri yang sedang haid dengan apa yang di atas pusat dan di bawah lutut sama ada dengan mencium, memeluk, menyentuh dan sebagainya
Manakala menggauli isteri yang sedang haid pada kawasan di antara pusat dan lutut selain dari faraj ada beberapa pendapat
Pertama: Haram
Kedua : Makruh yang ditegah, atau dibolehkan
Ketiga : Sekiranya suami tersebut mampu untuk mengawal dirinya dari menggauli kawasan faraj dan percaya pada dirinya yang akan menjauhi dari kawasan faraj sama ada suami tersebut tiada syahwatnya ketika itu ataupun kewarakannya maka ia dibolehkan.tetapi sekiranya tidak boleh berbuat demikian maka ia tidak dibenarkan.
Diantara ulama yang menyokongan dengan pendapat yang pertama adalah Imam Malik, Abu Hanifah , Said bin Musaiib dan kebanyakan daripada ulamak menyokongn pendapat ini.
Manakala mereka yang menyokong pendapat kedua ini adalah Saidina Ikrimah, Mujahid, Syukbi, Nakha`ie, As-sauri, Al-Auza`ie, Imam Ahmad bin Hambal, Muhammad bin Al-Hasan, Ishak bin Rohawieh, Abu Thur, dan Daud Az Zahiri.
Pendapat yang ketiga pula disokong oleh sebahagian dari As-syafi`eah diantaranya adalah Abu Al-Abbas Al-Basri
Pendapat kedua merupakan pendapat yang paling kuat berdasarkan dengan hadis yang telah kita sebut sebelum ini ketika turunnya ayat 222 dalam surah Al-Baqarah
Firman Allah s.w.t :
Maknanya: : Mereka bertanya kepadamu tentang haid.Katakanlah haid itu adalah kotoran. Oleh itu kamu hendaklah menjauhkan diri dari wanita diwaktu haid
Maknanya: Lakukanlah apa sahaja kecuali bersetubuh
Manakala berhubung Nabi s.a.w mengurangkan atau menghadkan kawasan untuk menggauli isteri dengan apa yang di atas izar sahaja merupakan ihtimal bahawa perbuatan tersebut adalah sunat sahaja kerana Nabi s.a.w juga meninggalkan kawasan terebut. Begitu juga ketika Nabi s.a.w tidak memakan Ad Dhob sedangakan ianya boleh dimakan.Begitu juga baginda tidak memakan bawang tetapi tidak bermakna bawang tidak boleh dimakan.[20]
Kafarah bagi suami yang menyetubuhi isterinya yang sedang haid
Sebagaimana yang kita telah maklumi bahawa seorang suami tidak boleh menyetubuhi isterinya yang sedang haid.Persoalannya sekiranya berlaku persetubuhan ketika itu, adakah perlu seorang suami membayar kafarah?
Jumhur ulama seperti mazhab maliki, Hanafi, dan Syafi`e berpendapat bahawa tiada kafarah bagi suami yang menyetubuhi isterinya yang sedang haid tepi wajib keatas suami tersebut beristighfar dan bertaubat kerana pada asalnya adalah البراءة iaitu melepaskan.maka ianya tidak berubah kecuali terdapat hujjah. Hadis yang menunjukan perlunya kafarah adalah مضطرب oleh itu persetubuhan ketika itu haram untuk menghindarkan
Manakala mazhab Hambali pula berpendapat bahawa wajib membayar kafarah bagi suami yang menyetubuhi isterinya ketika haid dan nifas.Diwajibkan juga kepada isteri untuk membayar kafarah sekiranya taat kepada suami untuk disetubuhi ketika haid seperti kafarah bersetubuh ketika dalam keadaan ihram, tetapi sekiranya isteri dipaksa juga untuk bersetubuh ketika haid maka isteri tersebut tidak perlu membayar kafarah. Kafarah Wajib di bayar walaupun persetubuhan itu berlaku kerana terlupa,dipaksa atau tidak mengetahui yang isterinya sedang haid atau tidak mengetahui (jahil) tentang pengharaman bersetubuh kertika haid ataupun kedua-duanya sekali.
Tidak diwajibkan membayar kafarah sekiranya bersetubuh setelah terputus haidnya.
Kafarahnya adalah boleh memilih sama ada satu dinar ataupun separuh dinar bernaskan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas r.a dari Nabi s.a.w :
(في الذي يأتي امرأته وهي حائض : يتصدق بدنار أو نصف دينار)[22]
Maknanya : Bagi yang menyetubuhi isterinya yang sedang haid adalah dengan meyedekahkan (kafarah) satu dinar atau separuh dinar
Namun bergitu sebahagian ulama syafi`eah berpendapat bahawa sunat bagi sesiapa yang menyetubuhi isterinya ketika permulaan waktu haid dengan sedekah satu dinar,manakala bagi mereka yang menyetubuhi isterinya pada akhir waktu haid dengan membayar separuh dinar[23]. Hal ini berdasarkan sebagaimana hadis yang lepas dari Ibn Abbas dari At tirmizi
( إذا كان دما أحمر فدينار وإن كان دما أصفر فنصف دينار) [24]
Maknanya: sekiranya darah itu kemerahan maka dibayar dengan satu dinar manakala sekiranya darah itu warna kekuningan maka dibayar dengan separuh dinar
Suami boleh tidur bersama isterinya ketika haid
Suami dibolehkan untuk tidur bersama isterinya yang haid di atas satu katil
Berdasarkan hadis
Hadis Ummu Salamah r. a katanya:
(بينما أنا مضطجعة مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في الخميلة إذ حضت فانسللت فأخذت ثياب حيضتي فقال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم أنفست قلت نعم فدعاني فاضطجعت معه في الخميلة)[25]
Ketika aku sedang berbaring bersama Rasulullah s.a.w dalam satu selimut, tiba-tiba aku haid, lantas aku keluar secara perlahan-lahan untuk mengambil pakaian khas semasa haid. Rasulullah s.a.w bertanya kepadaku: Apakah kamu sedang haid? Aku menjawab: Ya. Baginda memanggilku lalu aku berbaring lagi bersama baginda dalam satu selimut.
Maknanya: Baginda Rasulullah s.a.w berpangku kepadaku (meletakkan kepala baginda s.a.w dipangkuan saidatina Aisyah r.a) di bilikku sedangkan ketika itu aku sedang haid. Lalu baginda membaca Al-Quran
Wanita yang haid berhias dan membersihkan diri
Disunatkan bagi wanita yang haid untuk membersihkan dirinya dan juga berhias tidak kira sama ada menyikat rambutnya, berdandan dan sebagainya kerana ketika ini suami boleh menggaulinya selain daripada faraj sebagaimana yang telah kita katakan sebelum ini.
Hal ini bersandarkan dengan Hadis Saidatina Aisyah r.a apabila ditanya oleh seorang wanita :
(هل تختضب الحائض؟ فقالت عائشة : قد كنا عند النبي ونحن نختضب فلم يكن ينهانا منه)[29]
Maknanya: adakah boleh wanita yang haid berinai : maka Saidatina Aisyah r.a menjawab kami ketika bersama dengan Nabi s.a.w dan kami berinai dan Nabi s.a.w tidak melarang kami dari berinai.
[1] Rawai` bayan, Imam Ali As-Sobuni ms208
[2] Surah Al Baqarah ayat 222
[3] Soheh Muslim syarah Imam Nawawi j.3 ms 211, riwayat Ibn Majah j.1 ms 211
[4] Surah Al Baqarah ayat 222
[5] Syarah Imam Nawawi dalam Soheh Muslim j.3 ms 208,211 , Subulussalam j1 ms 144
[6] Soheh Muslim Syarah Imam Nawawi j 3 ms 210-211
[7] Sunan Ibn Majah j 1 ms 213
[8] Soheh Muslim j 3 ms 209
[9] Soheh Muslim j 3 ms 209
[10] Soheh Muslim j 3 ms 209
[11] Soheh Bukhari syarah Al Asqolani j 1 ms 402,422, Soheh Muslim j 3 ms 26
[12] Surah Al Baqarah ayat 222
[13] Riwayat Abu Daud, Nail Authar j 1 ms 277
[14] Soheh Bukhari hadis ke 50
[15] Asybah Wan Nazhoir ms 286
[16] Soheh Bukhari Syarah Al Asqolani j 1 ms 403-404
[17] Soheh Muslim Syarah Imam Nawawi j 3 ms 204-205, subulussalam j 1 ms 144 Al Mughni j 1 ms334
[18] Surah Al Baqarah ayat 222
[19] Soheh Muslim syarah Imam Nawawi j.3 ms 211, riwayat Ibn Majah j.1 ms 211
[20] Soheh Muslim Syarah Imam Nawawi j 3 ms 204-205, subulussalam j 1 ms 144 Al Mughni j 1 ms334
[21] Feqh Islami Wa Adillatuh Dr Wahbah Az Zuhaili j 1 ms 630
[22] Nail Authar j 1 ms 278
[23] Feqh Islami Wa Adillatuh Dr Wahbah Az Zuhaili j 1 ms 630
[24] Nail Authar j 1 ms 278
[25] Soheh Bukhari syarah Al Asqolani j 1 ms 402,422, Soheh Muslim j 3 ms 26
[26] Soheh Bukhari syarah Al Asqolani j 1 ms 403,422
[27] Soheh Muslim j 3 ms 211 Sunan Ibn Majah j 1 ms 208
[28] Soheh Muslim Syarah Imam Nawawi j 3 ms 211
[29] Sunan Ibn Majah j 1 ms 215
No comments:
Post a Comment