email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Wednesday, May 27, 2009

Karamat Saidina Abu Hurairah r.a

Pengunjung yang dirahmati Allah,

InsyaAllah kali ini scene-r cuba menampilkan cerita-cerita karamat Aulia-aulia Allah s.w.t

Kalaupun kawan-kawan tidak gemar untuk membacanya tidak mengapa.Dengan usia yang singkat ini mudah-mudahan apa yang ingin saya sampaikan ini dapat dibaca oleh anak cucu saya kelak.

Cucu-cucuku yang atuk sayangi ..dengarlah ..atuk ingin bercerita ( walaupun belum berkahwin.. belum jadi datuk.. tapi aku berhasrat untuk menyampaikan pada generasiku kelak memandangkan umurku sedikit cuma. Aku juga berusaha untuk menyampai apa sahaja yang aku tahu buat cucu-cucuku tercinta serta generasiku akan datang.Cucu korang cucuku juga)

(Abu Hurairah r.a)

Di antara karamat beliau : sebagaimana yang di naqalkan daripada Al-Manawi di dalam Thobaqatnya Al-Kubra (Thobaqat Al-Kubra) daripada Tarikh Ibnu An-Najjar dan Rihlah Ibnu As-Solah daripada Az-Zinjani Al- Faqih berkata: Haddathani Syaikh Abu Ishaq As-Syirazi daripada Al-Qadhi Abi Thoiyib berkata: 

Tatkala kami berada di dalam suatu sesi lingkaran perbincangan. Kemudian datang seorang pemuda dari Khurasan bertanyakan tentang Al-Musorraah (tentang mengikat puting susu untuk tujuan binatang kelihatan gemuk) kemudian meminta untuk mendatangkan dalilnya.Lalu mereka pun ( orang-orang yang berbincang tadi) berhujjah dengan mengemukakan dalil dengan Khobar Syaikhain ( Bukhari dan Muslim) yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah.Kemudian berkata: (Abi Hurairah merupakan orang yang sejati) :- (Lantas pemuda khurasan itu mengatakan) Abu Hurairah itu Ghaira maqbul hadis (Hadisnya tidak boleh diterima).

Belum sempat dia menghabiskan percakapannya (tiba-tiba) jatuh seekor ular.maka orang ramaipun lari berkeliaran.Ular itu hanya mengejar pemuda khurasan tersebut tetapi tidak mengejar orang lain.Kemudian pemuda tu berkata tubtu …tubtu … (aku bertaubat aku bertaubat)Maka ular pun hilang.


Moral : Jangan mengutuk sahabat radhiAllahu Anhum.
Ruj: Jami' Karamat Al-Aulia –Imam An-Nabhani Jilid 1 m.s 129

1 comment:

Pensil said...

Salam, nampaknya anda begitu maminati tajuk karamat nih ...