email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Wednesday, May 27, 2009

Karamat Saidina Anas bin Malik r.a

kawan-kawan nak dengar lagi cerita karamat?

nak nak nak..

kalau tak nak pun takpe .. saya nak cerita jugak..sebab nanti cucu-cucu saya dapat tidur nyenyak dengan cerita-cerita begini..

baiklah tanpa membuang masa ..cerita seterusnya adalah cerita karamat :

(Anas bin Malik r.a Khadim Rasulullah s.a.w)

Syaikh Ulwan Al Hamudi di dalam nasamat al-Ashar berkata : guru kami menceritakan : iaitu Al-Baziliy di dalam Ghayah Al-Maram yang merupakan Tarikh Rijal Soheh Bukhari :

Seseorang datang menemui Saidina Anas r.a mengadu bahawa tanahnya (Tanah Saidina Anas) gersang kehausan air. Kemudian Saidina Anas r.a solat. Setelah itu Saidina Anas r.a bertanya : Adakah kamu melihat sesuatu? Maka beliau menjawab : Tidak .Kemudian Saidina Anas r.a solat kembali kemudian bertanya : Adakah kamu melihat sesuatu? Maka beliau menjawab : aku melihat sayap pesawat daripada awan (sekepul awan).Kemudian Saidina Anas r.a solat dan berdoa sehingga turun hujan dan tanah menjadi subur.

Kemudian Saidina Anas bertanya: Lihatlah kemana hujan samapai? ( air hujan mengalir di kawasan mana sahaja?) maka beliau menjawab (hujan yang turun itu) tidak melebihi tanah kamu (air hujan itu hanya mengalir di kawasan tanah Saidina Anas r.a sahaja)

MasyaAllah..

Ruj: Jami' Karamat Al-Aulia –Imam An-Nabhani Jilid 1 m.s 130

No comments: