email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Saturday, August 16, 2008

Menyapu muka selepas solat

InsyaAllah pada kali ini scene-r cuba berkongsi dengan sidang pembaca berhubung persoalan yang sering ditanyakan iaitu menyapu muka sambil berdoa sejurus selepas memberi salam selesai solat.

Saya mengingatkan kepada pembaca supaya jangan mudah melatah apa lagi melenting seterusnya membidaah dan menghalang amalan yang dilakukan oleh orang ramai. Walaupun sesuatu amalan itu mempunyai sandaran daripada hadis yang dhaif ,amalan tersebut masih lagi boleh diguna pakai untuk fadhail a’mal. Jika anda tidak mahu melakukan jangan pula menghalang. Justeru, mengapa perlu bertikam lidah?

InsyaAllah saya bawakan kepada anda apa kalam ulama tentang perkara ini. Saya mulakan kalamdaripada Syaikh Syed Abdul Rahman bin Muhammad Husain bin Umar Ba’alawi di dalam himpunan kitab Bughyatul Mustarsyidin muka surah 49


(Faedah) Ibn Mansur telah meriwayatkan bahawa apabila Baginda s.a.w selesai solat.Baginda s.a.w akan menyapu dahinya (yang mulia) dengan telapak tangan kanannya, kemudian melalukannya ke wajah Baginda s.a.w sehingga sampai ke janggut Baginda s.a.w yang mulia seraya melafazkan :

بسم الله الذي لا إله إلا هو عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم اللهم أذهب عني الهم و الحزن و الغم اللهم بحمدك انصرفت و بذنبي اعترفت أعوذ بك من شر ما اقترفت و أعوذ بك من جهد بلاء الدنيا و عذاب الآخرة


Dengan nama Allah yang tiada tuhan (yang layak disembah) selainNya, (Allah) yang Maha Mengetahui perkara ghaib dan perkara yang nyata.(Allah)Maha Pengasih ,Maha Penyayang. Ya Allah, hilangkanlah daripadaku segala kerisauan (kegundahan, keresahan), kesedihan dan kekesalan.Ya Allah, dengan pujianMu aku berpaling daripada dosa yang kulakukan. Aku tahu dosa yang aku lakukan (Aku mengaku). Aku berlindung dengan Mu ( Ya Allah) daripada segala kejahatan yang aku lakukan. Aku juga berlindung denganMu (Ya Allah) daripada kesukaran bala’ dunia dan azab akhirat.


Seterusnya saya nukilkan kalam daripada Syaikh Daud Fathani di dalam kitab Munyatul Musolli muka surat 18


Adapun sunat yang dikerjakan kemudian daripada sembahyang maka adalah Nabi s.a.w. apabila selesai daripada sembahyang menyapu dengan tangannya di atas kepalanya dan dibacanya:

بسم الله الذي لا إله إلا هو الرحمن الرحيم. اللهم اذهب عني الهم و الحزن

Dengan nama Allah yang tiada tuhan selain Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Ya Allah, hilangkanlah daripadaku segala kerisauan dan kesedihan.

Sidang pembaca sekalian,
Amalan menyapu muka sambil berdoa setelah solat merupakan amalan para ulama kita terdahulu. Mereka adalah ulama yang tahu hukum.Ulama bagai bintang menjadi penunjuk arah panduan orang ramai. Alangkah indah lafaz doa memohon agar segala belenggu kegusaran yang kita lalui dihilangkan, mengakui segala kesilapan dan berazam tidak mengulanginya, memohon perlindungan daripada Allah s.w.t daripada segala kejahatan, kesukaran bala’ dunia dan akhirat.


Bagi anda yang tidak mahu melakukan, itu pilihan anda. Anda tahu apa yang dinamakan fadhail a’mal. Kalau anda tidak mahu beramal dengan fadhail a’mal paling tidak beradablah dengan ulama.
Baiklah cukup sekadar itu.


Wassalam.


3 comments:

Srikandi Kasih Suci said...

Assalamualaikum tuan umah....

Sedikit pertanyaan...kalau menyapu/mengelap air wudhuk(yg terdapat di muka)sebelum melakukan solat..ape hukumnya?

Syukran..wassalam

Scene-R said...

Waalaikumussalam pengunjung setia..

Makruh mengelap basuhan wudhuk bukan sahaja muka malah anggota yang lain.

Tetapi tidak mengapa sekiranya khuatir debu bernajis melekat pada anggota yang berair.Jika tidak,biarkan sahaja anggota itu kering sendiri tanpa perlu mengelapnya..Wallahua'lam

Editor said...

Ulamak berbeza pendapat tentang makruh mengelap wudhuk selepas berwudhuk, ada yg mengatakan makruh, ada yang mengatakan tidak makruh.

Berkenaan dgn menyapu muka selepas solat, ada rujukannya juga dalam kitab al-azkar imam nawawi.