email : scene_r[at]yahoo.com Y!M ID : scene_r

 

Monday, July 14, 2008

Menuduh seseorang melakukan liwat

Assalamualaikum

Sidang pengunjung yang dirahmati Allah s.w.t sekalian,

Tajuk untuk kali ini saya pilih, untuk mengulas serba sedikit persoalan yang di ditimbulkan oleh saudara Fazel melalui shout box pada 13 Jul 08, 06:06.. terima kasih saudara Fazel.

[ Fazel :Harap sdr dpt memberi komen ttg liwat dan qazaf drp pandangan Mazhab Syafie ]

Untuk mengulas tentang liwat dan qazaf,saya rasa tajuk ini terlalu besar untuk di kupas termasuklah syarat-syarat qazaf.Sekadar yang termampu, saya nukilkan beberapa pandangan Ulama tentang persoalan adakah menuduh sesesorang itu melakukan liwat perlu di qazaf sebagaimana menuduh seseorang melakukan zina?.

Jika ia sama seperti menuduh seseorang melakukan zina, maka kita perlu merujuk semula syarat bagi penuduh,syarat bagi orang yang dituduh dan syarat bagi lafaz qazaf (sama ada lafaz itu merupakan lafaz yang mewajibkan had atau tidak seperti zina,liwat dan lian).


Sidang pengunjung yang dikasihi,

Kesalahan qazaf termasuk daripada dosa-doa besar serta mewajibkan had ke atas penuduh yang gagal mengemukakan saksi.

Firman Allah s.w.t

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Maksudnya : Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (melakukan zina) kemudian mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (penuduh lapan puluh kali sebatan, dan janganlah kamu terima penyaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik ( Surah An-Nur : 4)

Adakah menuduh sesesorang itu melakukan liwat perlu di qazaf sebagaimana menuduh seseorang melakukan zina?.

Menjawab persoalan ini saya nukilkan kalam mazhab Syafieah oleh Imam Syirazi di dalam Al-Muhazzab serta syarah oleh Imam Al-Imrani di dalam kitabnya Al-Bayan jilid 12 muka surat 404 cetakan Dar Al-Minhaj

وإن قال رجل لرجل أو امرأة : لُطتَ ، أو لاط بك فلان باختيارك .. فهو قذف لأنه قذفه بزنا يوجب الحد ، فهو كما لو قذفه في الفرج.

وإن قال لرجل : يا لوطي ..فقال القاضي أبو طيب والشيخ أبو إسحاق : يرجع إليه :فإن قال : أردت أنه على دين قوم لوط .. لم يجب عليه الحد ، لأنه يحتمل ذلك .وإن قال : أردت أنه يعمل عمل قوم لوط .. وجب عليه الحد.

قال إبن الصباغ : وهذا فيه نظر، لأن هذا مستعمل في الرمي بالفاحشة ، فينبغي أن لا يقبل قوله : (إني أردت أنه على دينهم) ، بل يكون قذفا ، وبه قال مالك .

وقال أبو حنيفة : ( لا يكون قذفا بحال ) وبناه على أصله : أن اللواط لا يوجب الحد ، فكذلك القذف به ، وقد مضى الدليل علي أنه يوجب الحد.

Maksudnya : [Perkataan Imam Syirazi pada matan Al-Muhazzab] Sekiranya seseorang lelaki berkata kepada seorang lelaki atau perempuan(dengan lafaz) kamu telah meliwat , atau seseorang telah meliwat kamu dengan kerelaanmu.. maka dia telah berqazaf kerana menuduhnya melakukan zina mewajibkan had sebagaimana sekiranya menuduhnya (berbuat zina) pada kemaluan.

[Syarah matan] Sekiranya seseorang berkata kepada seorang lelaki : "Wahai Luthi".. Maka berkata Al-Qadhi Abi Thaib dan Syaikh Abu Ishaq : Kembalikan kepadanya ( tanyakan kepada orang yang mengatakan Wahai Luthi itu tadi.Apakah yang dia inginkan (apakah yang dia maksudkan) dengan panggilan "Wahai Luthi" tersebut). Sekiranya dia berkata : Aku inginkan (maksudkan dengan lafaz Luthi itu) ialah agama kaum Nabi Luth. (Maka) tidak wajib ke atasnya had kerana berkemungkinan begitu (apa yang dimaksudkannya tadi ialah kaum Nabi Luth).

(Namun) sekiranya dia berkata : Aku inginkan (maksudkan dengan lafaz Wahai Luthi itu) ialah perbuatan kaum Nabi Luth .. (maka) wajib keatasnya had. ( 80 kali sebatan)

(Manakala) berkata Ibn Sibagh : Dalam perkara ini (memanggil seseorang dengan lafaz "Wahai Luthi" ) ada pandangan (perlu di lihat terlebih dahulu). Kerana ia (perkataan itu) digunakan untuk melontarkan dengan perbuatan yang keji (liwat). Maka hendaklah tidak boleh diterima perkataanya : Aku kehendaki (apa yang aku maksudkan dengan perkataan Luthi) itu adalah agama mereka (agama Nabi Luth) tetapi ia (perkataan itu) merupakan qazaf. Begini juga pendapat Imam Malik rahimahullah.

Berkata Imam Abu Hanifah (An-Nukman) Bukanlah (dikira sebagai ) qazaf dalam keadaan ini dan dibina (melihat) kepada asalnya : Sesungguhnya (perbuatan) liwat itu tidak mewajibkan had begitu juga dengan qazaf terhadap perbuatan liwat (tidak mewajibkan had).

Dan telah dikemukakan dalil kewajipan had sebelum ini(pendapat Syafieah)

Saudara pengunjung yang dihormati.

Perkara yang sama juga disebutkan di dalam kitab Al-Mughni karangan Imam Ibn Qudamah pada m.s 389 jilid 12 cet.Dar. Alam Kutub masalah ke 1568


قال‏:‏ ‏( ‏وإذا قال له‏:‏ يا لوطي سئل عما أراد‏,‏ فإن قال‏:‏ أردت أنك من قوم لوط فلا شيء عليه وإن قال أردت أنك تعمل عمل قوم لوط فهو كمن قذف بالزنا )

Maksudnya : Imam Ibnu Qudamah berkata: Apabila berkata seseorang kepadanya (orang yang dituduh) : Wahai Luthi .(Maka perlu) ditanya dengan apa yang dia kehendaki (apa yang dia maksudkan dengan perkataan tersebut),sekiranya dia (penuduh) berkata : Aku kehendaki (maksudkan) sesungguhnya engkau daripada kaum Nabi Luth maka (dia) tidak dikenakan apa-apa( tetapi) sekiranya dia berkata (Apa yang ) aku kehendaki (maksudkan) sesungguhnya engkau mengamalkan perbuatan kaum Nabi Luth maka ia sebagaimana orang yang qazaf dengan (perbuatan) zina


Bagaimana pula sekiranya ada yang menuduh sesesorang telah mendatangi haiwan. Adakah dia juga dikira sebagai qazaf?

Menjawab persoalan ini kita boleh rujuk sekali lagi kalam Imam Ibn Qudamah pada muka surat seterusnya sebagaimana yang di nukilkan.


فأما إن قذفه بإتيان بهيمة‏,‏ انبنى ذلك على وجوب الحد على فاعله فمن أوجب الحد على فاعله أوجب حد القذف على القاذف به‏,‏ ومن لا فلا وكل ما لا يجب الحد بفعله لا يجب الحد على القاذف به كما لو قذف إنسانا بالمباشرة دون الفرج‏,‏ أو بالوطء بالشبهة أو قذف امرأة بالمساحقة أو بالوطء مستكرهة‏,‏ لم يجب الحد على القاذف


Maka apabila sekiranya (seseorang) mengqazaf dengan telah mendatangi(menggauli) haiwan. Sesungguhnya (asasnya) dibina ke atas diwajibkan had ke atas pelakunya ,maka sesiapa yang (berpendapat ) mewajibkan had ke atas pelakunya (pelaku yang mendatangi haiwan) maka wajib (juga) had qazaf ke atas penuduh yang menuduhnya (diwajibkan had kepada penuduh yang menuduh seseorang mendatangi haiwan).

Manakala bagi sesiapa yang (berpendapat) mengatakan tidak wajib had (kepada pelaku yang mendatangi haiwan) maka si penuduh tidak di qazaf.

Dan setiap (lafaz) yang tidak mewajibkan had kerana perbuatannya (maka) tidak diwajibkan had ke atas penuduh.

Sebagaimana (contoh) sekiranya seseorang mengqazaf seseorang menggauli selain dari faraj, atau kerana wati syubhah atau qazaf perempuan lesbian atau dengan wati di paksa, (maka) tidak diwajibkan had ke atas penuduh. (kerana kesemua contoh ini merupakan qazaf kepada perkara-perkara yang tidak mewajibkan had ke atas penuduh)

Baiklah,cukup sekadar itu sahaja untuk posting kali ini.

Wallahu A'lam

No comments: